Infographic: Πέρα από ψεύτικες ειδήσεις - 10 τύποι παραπλανητικών ειδήσεων

Share μοιράστε

Infographic: Πέρα από ψεύτικες ειδήσεις - 10 τύποι παραπλανητικών ειδήσεων

http://gdurl.com/K2Gc

(Αναδημοσίευση με μετάφραση από: eavi - media literacy for cititezship, “Infographic: Beyond Fake News – 10 Types of Misleading News”, By Luc Steinberg, July 26th, 2017, tags: Article, Conspiracy Theories, Fake News, Infographic, Media Literacy)

Οι εργασίες που απαιτούνται για την αποτελεσματική διήθηση πληροφοριών στο περιβάλλον μας με τα κορεσμένα μέσα ενημέρωσης απαιτούν χρόνο και ικανότητα. Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε(*) ότι όσο περισσότερο καταναλώνουμε το περιεχόμενο, τόσο πιο περιορισμένη είναι η ικανότητά μας να λαμβάνουμε αποφάσεις σχετικά με την αξιοπιστία του. Με το 80% των Ευρωπαίων που πλέον τακτικά συμμετέχουν στο διαδίκτυο, είναι ζωτικής σημασίας για την αειφόρο και αποτελεσματική λειτουργία της δημοκρατίας να μπορούν οι πολίτες να καθορίζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες στα μέσα ενημέρωσης με ένα υγιές κριτικό μάτι.
(*)Limited individual attention and online virality of low-quality information” (Περιορισμένη ατομική προσοχή και η διαδικτυακή αξιοπιστία πληροφοριών χαμηλής ποιότητας)
Περίληψη

Τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης είναι τεράστιες αγορές όπου οι ιδέες και οι ειδήσεις ανταγωνίζονται για την προσοχή μας. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η ποιότητα δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαδικτυακή αξιοπιστία και ότι η γνώση σχετικά με τις επιλογές των ομοτίμων μπορεί να στρεβλώσει τη σχέση μεταξύ ποιότητας και δημοτικότητας. Ωστόσο, αυτά τα αποτελέσματα δεν εξηγούν την εξάπλωση δημοφιλών πληροφοριών χαμηλής ποιότητας, καθώς μια τέτοια ψηφιακή παραπληροφόρηση απειλεί τη δημοκρατία μας. Εξετάζουμε τις διακρίσεις ποιότητας σε ένα τυποποιημένο μοντέλο ενός διαδικτυακού κοινωνικού δικτύου, όπου οι μεμονωμένοι συμμετέχοντες προτιμούν την ποιότητα των πληροφοριών, αλλά έχουν περιορισμούς συμπεριφοράς στη διαχείριση μιας μεγάλης ροής πληροφοριών. Μετράμε τη σχέση μεταξύ της ποιότητας μιας ιδέας και της πιθανότητας να γίνει δημοφιλής σε επίπεδο συστήματος. Διαπιστώνουμε ότι τόσο η υπερφόρτωση πληροφοριών όσο και η περιορισμένη προσοχή συμβάλλουν στην υποβάθμιση της διακριτικής ισχύος της αγοράς. Μια καλή ανταλλαγή μεταξύ διακριτικής ισχύος και ποικιλίας πληροφοριών είναι δυνατή σύμφωνα με το μοντέλο. Ωστόσο, η βαθμονόμηση με εμπειρικά δεδομένα που χαρακτηρίζουν το φορτίο πληροφοριών και την περιορισμένη προσοχή στα πραγματικά κοινωνικά μέσα δικτύωσης αποκαλύπτει μια αδύναμη συσχέτιση μεταξύ ποιότητας και δημοτικότητας των πληροφοριών. Σε αυτές τις ρεαλιστικές συνθήκες, το μοντέλο προβλέπει ότι οι πληροφορίες χαμηλής ποιότητας είναι εξίσου πιθανό να γίνουν δημοφιλείς, παρέχοντας μια ερμηνεία για τον μεγάλο όγκο παραπληροφόρησης που παρατηρούμε στο διαδίκτυο”.

Το infographic μας “Beyond Fake News(*)” προσδιορίζει τους δέκα τύπους δυνητικά παραπλανητικών ειδήσεων. Δημιουργήθηκε για να χρησιμοποιηθεί στην τάξη με παραδείγματα πραγματικού κόσμου για να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη και προβληματισμό σχετικά με τους τρόπους κατασκευής των μέσων ενημέρωσης.
(*) Fake News / Ψευδείς Ειδήσεις

Οι ψεύτικες ειδήσεις είναι ένας τύπος φάρσας ή εσκεμμένης εξάπλωσης παραπληροφόρησης (ψευδείς πληροφορίες), είτε μέσω των παραδοσιακών ειδησεογραφικών μέσων εντύπων ή εκπομπής, είτε μέσω κοινωνικών μέσων δικτύωσης που βασίζονται στο διαδίκτυο. Για να θεωρηθεί ως ψευδής είδηση, μια ιστορία πρέπει να γραφτεί και να δημοσιευθεί με σκοπό να παραπλανήσει για να κερδηθούν οικονομικά ή πολιτικά οφέλη. Ως εκ τούτου, οι σκόπιμα παραπλανητικές και παραπληροφόρησης ψεύτικες ειδήσεις είναι διαφορετικές από τα προφανώς σατιρικά ή παρωδίες άρθρα ή έντυπα όπως το “The Onion https://en.wikipedia.org/wiki/The_Onion ”. Οι ψευδείς ειδήσεις χρησιμοποιούν συχνά φανταχτερά πρωτοσέλιδα που-αιχμαλωτίζουν-το-μάτι ή κατασκευασμένες ειδήσεις για την αύξηση της αναγνωσιμότητας και, στην περίπτωση ιστοριών που βασίζονται στο διαδίκτυο, τον διαμοιρασμό μέσω διαδικτύου και τα έσοδα από τα κλικ. Στην τελευταία περίπτωση, το κέρδος βγαίνει με τρόπο παρόμοιο με τους τίτλους εντυπωσιασμού στα διαδικτυακά “clickbait” και βασίζεται σε διαφημιστικά έσοδα που παράγονται, ανεξάρτητα από την αλήθεια των δημοσιευμένων ιστοριών”. [wikipedia]

Δεν θέλαμε να βάλουμε τον όρο “ψευδείς ειδήσεις” στον τίτλο του άρθρου, καθώς, ειρωνικά, αυτός ο ίδιος ο όρος είναι μια παραπλανητική απλούστευση. Εκτός από το γεγονός ότι ο όρος έχει χρησιμοποιηθεί για επίθεση και αποσιώπηση mainstream μέσων ενημέρωσης, υποθέτει ότι υπάρχουν απλά μόνο δύο τύποι ειδήσεων, οι πραγματικές και οι ψευδείς, και έτσι δεν αφήνει πολύ περιθώριο για τις ενδιάμεσες αποχρώσεις.

Παρακάτω σε αυτό το άρθρο, θα βρεις μια έκδοση pdf του infographic, καθώς και μια λίστα που περιέχει κάποια στοιχεία για την αναγνώριση των 10 τύπων παραπλανητικών ειδήσεων.

Οι 10 τύποι

Φυσικά, κανένας από τους 10 τύπους δεν μπορεί να ιδωθεί μεμονωμένα από τους άλλους. Οι οπαδικές ειδήσεις μπορούν επίσης να χαρακτηριστούν ως προπαγάνδα. Και η προπαγάνδα μπορεί να προκύψει από πληρωμένο περιεχόμενο. Οι ειδήσεις που προέρχονται από ψευδοεπιστήμη και οι θεωρίες συνωμοσίας απολαμβάνουν σίγουρα η μια την παρέα της άλλης, δες πχ. το κίνημα κατά του εμβολιασμού και αυτό της άρνησης της κλιματικής αλλαγής. Ομοίως, το εντελώς πλαστό / ψεύτικο περιεχόμενο μπορεί να προσελκύσει το κοινό του με έναν τίτλο clickbait. Η εύρεση παραδειγμάτων και ο προσδιορισμός των κατηγοριών στις οποίες εντάσσονται είναι μέρος της διασκέδασης της χρήσης αυτού του γραφικού.

Τα κίνητρα

Τα κίνητρα πίσω από ορισμένα είδη περιεχομένου μπορούν να είναι πολλά και ποικίλα. Τα χρήματα ή η εξουσία είναι σχεδόν πάντοτε παρόντα, εντούτοις μπορεί να υπάρχουν και άλλα κίνητρα στο παιχνίδι. Ένα ψευδοεπιστημονικό άρθρο σχετικά με την αλλαγή του κλίματος μπορεί να κινητοποιηθεί από μια συγκεκριμένη ιδεολογική ή πολιτική αιτία. Ωστόσο, μια άλλη μορφή ψευδοεπιστήμης, των ειδήσεων για την υγεία, που ορισμένοι έχουν εντοπίσει ως ένα από τα πιο παραγωγικά στην τυπολογία των “ψευδών ειδήσεων”, μπορεί να έχουν κίνητρο τα χρήματα ή να μοιράζονται ομοιότητες με χαρακτηριστικά clickbait. Πχ. η φράση “The Secret Diet Your Doctor Won’t Tell You About” (Η μυστική διατροφή που ο γιατρός σου δεν θα σου πει) είναι ένα γνωστό μότο.

Επίπεδα επιπτώσεων

Και τα επίπεδα επιπτώσεων δεν είναι οριστικά. Για παράδειγμα, ορισμένοι μπορεί να αισθάνονται ότι οι θεωρίες συνωμοσίας είναι λίγο διασκεδαστικές, ενώ κάποιοι από εμάς να θεωρούν ότι η διάδοση μιας πρόσφατης θεωρίας συνωμοσίας οδήγησε σε ένα πραγματικό περιστατικό βίας. Pizzagate.

Ελπίζουμε ότι το ενημερωτικό μας υλικό θα οδηγήσει σε μια υγιή συζήτηση. Όταν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με τις 5 έννοιες και τις ερωτήσεις του Center for Media Literacy, πιστεύουμε ότι είναι ένας ισχυρός τρόπος για τους ανθρώπους οποιασδήποτε ηλικίας να προκαλέσουν μια γραμμή έρευνας στα μέσα που γίνεται μια δεύτερη φύση.

Μια βοήθεια, παρακαλώ!

Θα προσπαθήσουμε να βρούμε πόρους με τους οποίους θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε και να συγκρίνουμε με το infographic, αλλά θα προτιμούσαμε να προτείνεται τους δικούς σας σε εμάς. Ειδικά σε άλλες γλώσσες εκτός από την αγγλική.

Δες την ομάδα μας στο facebook, EAVI Individual Members Group και με την συμμετοχή σου μπορείς να δημοσιεύσεις παραδείγματα εκεί.

Θα θέλαμε επίσης να ακούσουμε τις μαρτυρίες σου. Ενημέρωσε μας για τυχόν επιτυχίες που είχες όταν χρησιμοποίησες το infographic ή εάν σκέφτηκες τρόπους με τους οποίους μπορεί να βελτιωθεί.

Μεταφράσεις

Αν είσαι σε θέση να μεταφράσεις το infographic στη μητρική σου γλώσσα, αυτό θα ήταν καταπληκτικό! Φυσικά και θα αναφέρουμε το όνομά σου. Υπάρχει ένα ανοιχτό έγγραφο Google εδώ με το αρχικό κείμενο στα Αγγλικά και τις όποιες μεταφράσεις έχουν γίνει μέχρι τώρα.

Ευχαριστίες…

Πρέπει επίσης να ευχαριστήσουμε τα μέλη της EAVI για τα σχόλιά τους καθώς και την Κατερίνα Χρυσανθοπούλου στο νεοσυσταθέν Media Literacy Institute στην Ελλάδα, για τις συμβολές και τις ιδέες της κατά τη δημιουργία του infographic.

[κάντε κλικ στην παρακάτω εικόνα για την έκδοση σε pdf]

http://gdurl.com/6DUnv

Οι 10 τύποι

Προπαγάνδα

http://gdurl.com/Iw3A

Ο Nigel Farage του UKIP χρησιμοποίησε την αντι-μεταναστευτική προπαγάνδα στο δημοψήφισμα του 2016 στο Ηνωμένο Βασίλειο

Η προπαγάνδα είναι μια πληροφορία που εξαπλώνεται για να διαδώσει μια αιτία, ιδέα ή για να κάνει ζημιά σε μια αιτία ή ιδέα. Δεν είναι αντικειμενική. Η προπαγάνδα, η διαφήμιση αλλά και οι δημόσιες σχέσεις μοιράζονται παρόμοια χαρακτηριστικά στον χειρισμό των συναισθημάτων του ακροατηρίου τους.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ενώ ο όρος προπαγάνδα σίγουρα έχει αρνητική συνειδητοποίηση, μπορεί επίσης να είναι επωφελής. Για μερικά μεγάλα παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο η προπαγάνδα μπορεί να είναι ευεργετική ή επιβλαβής, ανατρέξτε στο Mind Over Media http://propaganda.mediaeducationlab.com/ , ένα πληθοποριστικό πρότζεκτ που προέρχεται από το εργαστήριο Media Education στο University of Rhode Island, όπου οι χρήστες ανεβάζουν παραδείγματα προπαγάνδας, τα βαθμολογούν σε αρνητικό ή θετικό επίπεδο, ερμηνεύουν το μήνυμά τους και συζητούν το πώς λειτουργεί.

Παραδείγματα:

Η εκστρατεία για ψήφο στο Brexit

Αυτός ο χάρτης από την εκστρατεία για την ψήφο στην επιλογή εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ, το Brexit, χρησιμοποιεί τον φόβο και κάνει κάποιες ενδιαφέρουσες επιλογές. Δείχνει τις χώρες που ενδεχομένως θα προσχωρήσουν στην ΕΕ στο εγγύς μέλλον και παίζει με τους φόβους των Βρετανών για αυξημένη μετανάστευση. Σημείωσε, ωστόσο, ότι οι μόνες χώρες που ονομάζονται είναι το Ιράκ και η Συρία. Αυτό γίνεται προκειμένου να δοθεί έμφαση στην εγγύτητά τους με την Τουρκία. Προτείνει ότι εάν η ΕΕ αποδεχθεί την Τουρκία ως κράτος μέλος τότε θα ακολουθήσει το Ιράκ και η Συρία. Ο χάρτης αποκόπτεται από αυτό το μεγαλύτερο φυλλάδιο pdf.

Προπαγάνδα κατά του Macron

Το Sputnik, ένα ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων, δημοσίευσε πολλούς αβάσιμους ισχυρισμούς σε διάφορες γλώσσες σχετικά με τον Emmanuel Macron, ο οποίος προηγήθηκε των γαλλικών εκλογών το 2017. Είναι αυτά που δημοσίευσαν προπαγάνδα, ψευδείς ειδήσεις, οπαδικά, θεωρίες συνωμοσίας... ή όλα τα παραπάνω; Τι έχει ο Sputnik εναντίον του Macron; Δες εδώ και εδώ για τις σχετικές εικόνες.

Βίντεο: “Είναι Σημαντικό

Αυτό το βίντεο από τον σκηνοθέτη Joss Whedon (Buffy the Vampire Slayer, The Avengers) δημοσιεύθηκε πριν από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, στο πλαίσιο μιας εκστρατείας με τίτλο “Save the Day”, η οποία φαινόταν ότι προσπαθούσε να πείσει τους Αμερικανούς να πάνε να ψηφίσουν (να εγγραφούν στους εκλογικούς καταλόγους και να ψηφίσουν την ημέρα των εκλογών). Η παραγωγή χρησιμοποιεί ένα μείγμα μαρτυριών από διασημότητες και από απλούς ανθρώπους με τεχνικές προσέλκυσης, αλλά χρησιμοποιεί επίσης και την τεχνική του αντι-μάρκετινγκ. Αυτό γίνεται με την εκδήλωση της αυτογνωσίας και με σαρκασμό σχολιάζοντας τη δική τους χρήση της τεχνικής μαρτυρίας τους για να προσελκύσουν το κοινό. Φυσικά, υπάρχει μια διαφήμιση που έγινε ως απάντηση, η οποία χρησιμοποίησε μόνο απλούς ανθρώπους.

Θα ήταν ενδιαφέρον για όσους θέλουν να διερευνήσουν τις τεχνικές που χρησιμοποιεί η διαφήμιση, ακόμα και αν το θεωρούν προπαγάνδα, και να συζητήσουν πιο είναι το “πραγματικό” μήνυμα. Προσπαθούν άραγε απλώς να κάνουν τους ανθρώπους να ψηφίσουν;

Ημέρα Ίσης Αμοιβής 2017

Αυτή η διαφήμιση ήταν μέρος της καμπάνιας για την Ημέρας Ίσης Αμοιβής (Equal Pay Day) για το 2017 στο Βέλγιο. Η Ημέρα Ίσης Αμοιβής ασχολείται με το χάσμα των αμοιβών μεταξύ ανδρών και γυναικών και η εκστρατεία δείχνει ότι οι γυναίκες πρέπει να αρχίσουν να εργάζονται 10 χρόνια νωρίτερα, προκειμένου να κερδίσουν όσα και οι άνδρες κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Δες την εδώ στα Αγγλικά με υπότιτλους στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες. Δες το βίντεο καμπάνιας του 2016 εδώ.

Είναι ευεργετικό ή επιβλαβές;

Clickbait

http://gdurl.com/fBZul

Ο κύριος σκοπός του clickbait (δόλωμα για κλικς) είναι να “κερδίσει” το ενδιαφέρον του κόσμου στο διαδίκτυο, τόσο όσο για να κάνουν κλικ στο περιεχόμενο ως μια μέθοδο αύξησης των εσόδων από διαφημίσεις (οι επί πληρωμή διαφημίσεις σε μια σελίδα κοστολογούνται από το πόση επισκεψιμότητα έχει μια σελίδα, περισσότερα κλικ περισσότεροι επισκέπτες, περισσότεροι επισκέπτες μεγαλύτερη χρέωση για τοποθέτηση διαφήμισης). Μόλις ο αναγνώστης βρεθεί εκεί, σε μια σελίδα δόλωμα για κλικς, το περιεχόμενο σπάνια ικανοποιεί το ενδιαφέρον του. Θεωρείται από ορισμένους ότι είναι μια σύγχρονη εκδοχή που ισοδυναμεί με τον Κίτρινο Τύπο / την Κίτρινη Δημοσιογραφία (Yellow Journalism) της εποχής της παντοκρατορίας των εφημερίδων.

Οι ιστότοποι clickbait όπως το Buzzfeed και το Upworthy είναι παντού, και ειρωνικά, ακόμη και ο τίτλος αυτού του άρθρου και οι πληροφορίες που έχουμε εδώ θα μπορούσαν να θεωρηθούν clickbait. Αλλά για να βρεις σχετικά παραδείγματα, δες το Zimdars Fake News List στην Wikipedia που απαριθμεί αρκετούς δικτυακούς τόπους clickbait παράλληλα με ψευδείς ειδήσεις και σατυρικούς ιστότοπους. Για παραδείγματα σατιρικού clickbait, δες το Clickhole.

Πληρωμένο Περιεχόμενο

Αυτή η μελέτη του 2016, από το Stanford University, “Evaluating Information: The Cornerstone of Civic Online Reasoning” (Αξιολόγηση Πληροφοριών: Ο Ακρογωνιαίος Λίθος της Κοινής Διαδικτυακής Συλλογιστικής), διαπίστωσε ότι το 80% των μαθητών της μέσης εκπαίδευσης που συμμετείχαν στη μελέτη προσδιόρισε πληρωμένο περιεχόμενο (επίσης γνωστό ως native advertising / μητρική διαφήμιση) ως πραγματικά νέα. Η πρακτική έχει προκαλέσει ανάκαμψη στη βιομηχανία των μέσων μαζικής ενημέρωσης επειδή διασπά φαινομενικά το διαχρονικό χάσμα μεταξύ εκδοτικού περιεχομένου και διαφημιστικού περιεχομένου.

Ένα από τα πιο περίφημα παραδείγματα του πληρωμένου περιεχομένου είναι ένα άρθρο από το The Atlantic το 2013 με τίτλο “David Miscavige Leads Scientology to Milestone Year”. Το άρθρο δημιούργησε πολλή αντίδραση και συζήτηση για τις ηθικές και τις δεοντολογικές ανησυχίες γύρω από το πληρωμένο περιεχόμενο. Φυσικά, έχει αφαιρεθεί, αλλά έχουμε ένα αντίγραφο του σε pdf εδώ.

Περισσότερα παραδείγματα

  • Αυτό το άρθρο στους New York Times, “Women Inmates: Why the Male Model Doesn’t Work”, είναι στην πραγματικότητα μια πληρωμένη διαφήμιση για τη τηλεοπτική σειρά του Netflix “Orange is the new black”.
  • Αυτό το βίντεο #LikeAGirl έχει καταμετρήσει 64 εκατομμύρια προβολές στο YouTube και αποτελεί μέρος μιας εκστρατείας για την ενθάρρυνση της εμπιστοσύνης στις νέες γυναίκες. Η εκστρατεία, ωστόσο, χρηματοδοτείται από το Tampax. Πολλοί επαίνεσαν το βίντεο και την εκστρατεία για το μήνυμα ενδυνάμωσης, ενώ ταυτόχρονα το επικρίνουν για το ότι είναι παραπλανητικό.
  • Το δημοφιλές βίντεο First Kiss εμφάνιζε 20 ξένους μεταξύ τους να φιλιούνται για πρώτη φορά. Χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να αρχίσουν οι άνθρωποι να μαθαίνουν ότι το βίντεο ήταν μια διαφήμιση για μια εταιρεία ειδών ένδυσης και ότι οι άγνωστοι φίλοι ήταν στην πραγματικότητα ηθοποιοί.

Σάτιρα και Φάρσα (Hoax)

Υπάρχουν πολλές ιστοσελίδες σάτιρας στο διαδίκτυο. Ίσως η πιο γνωστή από αυτές να είναι το “The Onion”, αλλά υπάρχουν πολλές στην Ευρώπη, μερικές από τις οποίες αναφέρονται παρακάτω. Φυσικά, το πραγματικό τέχνασμα με τη σάτιρα είναι ότι υπάρχουν πολλές, λιγότερο γνωστές, ιστοσελίδες που συλλαμβάνουν το ενδιαφέρον των ανθρώπων καθώς και ιστοσελίδες που ισχυρίζονται ότι είναι σάτιρα, αλλά δεν είναι απαραιτήτως και πολύ αστείες.

Το Big Ben θα μετονομαστεί σε Massive Mohammed από το 2018

Ένα παράδειγμα ιστορίας σάτιρας που έπιασε τους ανθρώπους στον ύπνο είναι ένα άρθρο από το The Rochdale Herald το οποίο δήλωσε ότι το ρολόι Big Ben του Λονδίνου θα μετονομαζόταν σε Massive Mohammed. Όπως αναφέρθηκε από τον Buzzfeed, πολλοί άνθρωποι, προφανώς αγνοώντας τη σατυρική φύση του The Rochdale Herald, εξοργίστηκαν με αυτό θεωρώντας ότι είναι μια επίθεση στη βρετανική πολιτιστική κληρονομιά.

Λάθος

Υπάρχουν μερικοί μεγάλοι κατάλογοι με διορθώσεις σφαλμάτων στον ιστό.

Το Poynter δημοσιεύει έναν κατάλογο κάθε χρόνο. Εδώ είναι το 2016, το 2014 και το 2013.

Το Buzzfeed έχει μια λίστα η οποία, παρεμπιπτόντως, έχει ένα αρκετά clickbait τίτλο, “24 Spectacular Newspaper Corrections”.

Οπαδικά

http://gdurl.com/BWe2

Ένα άρθρο του Craig Silverman στο Buzzfeed News βρήκε τα ίχνη μιας ομάδας υπερ-οπαδικών φιλελεύθερων και συντηρητικών ιστότοπων πίσω στην ίδια εταιρεία, προσδιορίζοντας τα αναγνωριστικά τους στο Google Analytics και στο AdSense. Μερικές φορές, οι ιστότοποι δημοσιεύουν τις ίδιες ιστορίες με λίγες μόνο αλλαγές λέξεων για να προκαλέσουν οργή από κάθε πλευρά.

Δύο τέτοια άρθρα αφορούν την Kellyanne Conway, σύμβουλο του Προέδρου στη κυβέρνηση του Trump. Οι τίτλοι είναι οι εξής, με συνδέσμους προς αρχειοθετημένα αντίγραφα των άρθρων:

  • White House Just Gave Conway The Boot, Prepare To Be Infuriated [από το Conservative 101]
  • NEWS White House FINALLY Gives Kellyanne Conway The Boot, Are You Glad? [από το Liberal Society]

Βρήκαμε επίσης δύο ακόμα άρθρα από αυτές τις σελίδες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για σύγκριση σε κάποια παρουσίαση. Πρόκειται για μια διαφήμιση για τους The New York Times που έτρεξε κατά τη διάρκεια των εκπομπών του 2017 Academy Awards:

  • The New York Times Takes Shot At Trump In Epic Academy Awards Ad, Trump Is Furious [από το Liberal Society]
  • The New York Times Just Ran This Petty Ad At The Oscars, What A Joke! [από το Conservative 101]

Θα ήταν ενδιαφέρον να συγκρίνει κάποιος τη γλώσσα των άρθρων πριν του εξηγήσουν ότι και οι δύο τοποθεσίες ανήκουν στην ίδια εταιρεία.

Θεωρία συνωμοσίας

http://gdurl.com/m7-k

Έχουμε βάλει τις θεωρίες συνωμοσίας σε ξεχωριστή κατηγορία ψευδών ειδήσεων στην λίστα μας, κυρίως επειδή οι θεωρίες συνωμοσίας τείνουν να έχουν μια δική τους ζωή πέρα από την απομυθοποίηση τους. Οι θεωρίες συνωμοσίας μπορούν επίσης να προκαλέσουν περαιτέρω υπο-θεωρίες συνωμοσίας, οι οποίες βασίζονται στην αυθεντική θεωρία για περάσουν ως αληθινές και έχουν αποτελέσει ακόμη και το θέμα ορισμένων μεγάλου προϋπολογισμού ντοκιμαντέρ. Υπάρχουν βεβαίως παραδείγματα θεωριών συνωμοσίας που αποδείχτηκαν τελικά αληθινές ή μερικώς αληθινές, αλλά αυτές είναι οι εξαιρέσεις που αποδεικνύουν τον κανόνα.

Μία από τις δυσκολίες στην αντιμετώπιση των συνωμοσιών είναι ότι οι υποστηρικτές φαίνεται να ασκούν τον σκεπτικισμό των mainstream media accounts, κάτι που τα μέσα ενημέρωσης και πληροφόρησης ως εκπαιδευτές τείνουν να ενθαρρύνουν. Ίσως γι' αυτό είναι χρήσιμο να επικεντρωθούμε στη μη παραπλανητικότητά τους.

Για παράδειγμα;

Ένα καλό παράδειγμα που πρέπει να χρησιμοποιηθεί είναι αυτό το άρθρο το οποίο συνδυάζει ορισμένες από τις κατηγορίες μας από την λίστα με τα “Δέκα είδη παραπλανητικών ειδήσεων”. Ως αρχείο εδώ, το άρθρο, από τον πλαστό ιστότοπο που ονομάζεται CNN.com.de ισχυρίζεται ότι: “Donald Trump Says the Earth is flat” (Ο Donald Trump λέει ότι η γη είναι επίπεδη). Σημειώστε ότι δεν υπάρχει αποποίηση ευθύνης στο site που να υποδηλώνει ότι το περιεχόμενό τους είναι σάτιρα. Η πίστη στην αλήθεια της ιστορίας προφανώς αυξήθηκε σε δημοτικότητα, έτσι ώστε ο ιστοχώρος ελέγχου Snopes αισθάνθηκε την ανάγκη να ξεμπερδέψει το θέμα.

Διάβασε το άρθρο και συζήτησε το με άλλους για το αν πιστεύουν ότι είναι αλήθεια, σάτιρα, φάρσα, ψευδές, οπαδικό ή θεωρία συνωμοσίας. Μπορεί να είναι μια ενδιαφέρουσα άσκηση για την περαιτέρω διερεύνηση του πολλαπλασιασμού των πλανητικών θεωριών συνωμοσίας.

Ένα ειρωνικό άρθρο στο Huffington Post με τίτλο “The Earth Is Flat… but They Can’t Handle the Truth” (Η Γη είναι επίπεδη ... αλλά δεν μπορούν να αντέξουν την αλήθεια), θα μπορούσε επίσης να προκαλέσει μερικές ενδιαφέρουσες συζητήσεις σχετικά με την εγκυρότητα της γελοιοποίησης των επιχειρημάτων των αντιπάλων σας.

Η Συνωμοσία της Έκλειψης

Αυτό το σατιρικό άρθρο από το The Atlantic χρησιμοποιεί πολλά από τα ίδια επιχειρήματα που υπάρχουν στις θεωρίες συνωμοσίας.

  • γιατί τα ΜΜΕ δεν μιλάνε για αυτό; ✓
  • η προώθηση της έκλειψης είναι απλά ένας τρόπος για κάποιον πλούσιο να πουλήσει ειδικά γυαλιά ✓
  • Η Google καλύπτει τα αποτελέσματα που λένε ότι η έκλειψη είναι ψεύτικη ✓
  • Η NASA μας λέει ψέματα ✓

Διάβασε το άρθρο και συζήτα με άλλους για το αν πιστεύουν ότι είναι σοβαρό ή σάτιρα.

Για περισσότερα σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των θεωριών συνωμοσίας, δες αυτό το άρθρο από το blog Oxford Education. [Conspiracy theories, intuitions and critical thinking: Part 1] (Θεωρίες συνωμοσίας, διαισθήσεις και κριτική σκέψη: Μέρος 1)

Ψευδοεπιστήμη

http://gdurl.com/hr8p

Η ψευδοεπιστήμη μοιράζεται πολλά κοινά με τις θεωρίες συνωμοσίας, ωστόσο, συχνά η “επιστήμη” χρησιμοποιείται για την υποστήριξη μιας θεωρίας και όχι η ίδια η θεωρία. Θέματα που σχετίζονται τόσο με θεωρία συνωμοσίας όσο και με ψευδοεπιστήμη αφορούν το κίνημα κατά του εμβολιασμού, την άρνηση της κλιματικής αλλαγής, τους αεροψεκασμούς, τις θεωρίες επίπεδης γης, τον έξυπνο σχεδιασμό και πολλά άλλα.

Εναλλακτικοί ιστότοποι υγείας

Άλλα θέματα ψευδοεπιστημών αντικατοπτρίζονται στην εναλλακτική βιομηχανία υγειονομικής περίθαλψης πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ακόμη και μερικές από τις πιο αξιόπιστες δημοσιεύσεις έχουν βρεθεί ένοχες γι' αυτό. Η Wikipedia διατηρεί μια λίστα από θέματα ψευδοεπιστημών εδώ.

Εσφαλμένες μελέτες

Συχνά, η ψευδοεπιστήμη πολλαπλασιάζεται από μια εσφαλμένη ανάγνωση των πραγματικών επιστημονικών μελετών και από μια ψευδή δήλωση των δεδομένων, προκειμένου να καταστούν οι διαπιστώσεις των μελετών πιο “δημοφιλείς”. Δες στο άρθρο μας, “Lies, damned Lies and Statistics” (Ψέμματα, καταραμένα ψέμματα και Στατιστικά) για μερικά παραδείγματα και πόρους για τη εκμάθηση στο να διαβάζεις γραφήματα, δεδομένα και στατιστικά στοιχεία.

Ορισμένες δημοφιλείς ιστοσελίδες που έχουν κατηγορηθεί για την διάδοση ψευδοεπιστήμης, περιλαμβάνουν:

  • Natural News
  • David ‘Avocado’ Wolfe
  • The Mind Unleashed

Ωστόσο, πραγματικά δεν υπάρχει καθόλου μα καθόλου κάποια έλλειψη σε ψευδοεπιστήμη εκεί έξω.

Αυτό το χρήσιμο βίντεο από το Above The Noise μας δίνει 4 συμβουλές για να εντοπίσουμε τις ειδήσεις κακής επιστήμης, χρησιμοποιώντας ένα ακρωνύμιο, το GLAD:
G – (Get) Πέρασε από το clickbait
L – (Look) Κοίταξε πέρα από τους τρελούς ισχυρισμούς
Α – (Analyse) Αναλύσε τις πηγές
D – (Determine) Προσδιόρισε τις γνώμες εξωτερικών εμπειρογνωμόνων

Top 4 Tips To Spot Bad Science Reporting
(Top 4 συμβουλές για να εντοπίσεις ειδήσεις κακής επιστήμης)
Youtube βίντεο διάρκειας 00:04:14
Κανάλι Above The Noise
Δημοσιεύτηκε στις 1 Μαρτίου 2017

Παραπληροφόρηση

Παραδείγματα παραπληροφόρησης μπορούν πραγματικά να βρεθούν σε οποιαδήποτε από τις 10 κατηγορίες των τύπων παραπλανητικών ειδήσεων. Βλέπουμε την παραπληροφόρηση ως διαφορετική από την ψευδοπληροφόρηση στην πρόθεσή της.

http://gdurl.com/FT_S

Από το Srijankedia – το αρχείο βρέθηκε στο: File:Wikipedia Hoax Detection – WMF Nov 18 – slides.pdf
Το screenshot ειδικότερα είναι με δωρεάν άδεια χρήσης της εργασίας του συγγραφέα Srijankedia. Περισσότερες πηγές πληροφοριών στο Wikimedia Research (18 Νοεμβρίου 2015) και στο Research:Understanding hoax articles on English Wikipedia. Το YouTube βίντεο στο Wikimedia Research Showcase – November 2015., CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53932002

Ψέμματα

http://gdurl.com/KVO8

Πηγή: http://www.philly.com/philly/business/Google-Facebook-and-Pew-are-going-after-cyber-con-jobs-and-fake-news-.html

Όπως αναφέρεται στην εικόνα, οι ψεύτικες ειδήσεις είναι ειδήσεις που είναι εντελώς κατασκευασμένες. Παρακάτω αναφέρονται μερικές πηγές για την εύρεση παραδειγμάτων ιστοτόπων με ψεύτικες ειδήσεις, ωστόσο, να γνωρίζεις ότι πολλές από αυτές τις τοποθεσίες είναι αρκετά εφήμερες από τη φύση τους, αναδύονται εδώ και εκεί από καιρό σε καιρό και στη συνέχεια εξαφανίζονται.

  • Αυτός ο κατάλογος από την assistant professor of communications στο Merrimack College, Melissa Zimdars. Η Zimdars έφτιαξε τη λίστα ως μια πηγή για τους σπουδαστές της, στους οποίους διαπίστωσε ότι χρησιμοποιούσαν συχνά αμφιλεγόμενες πηγές στην έρευνά τους. Όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά, προκάλεσε αρκετή διαμάχη, αλλά από τότε έχει ενημερωθεί. Περιλαμβάνει λανθασμένες, παραπλανητικές, clickbait και σατιρικές πηγές ειδήσεων. [Zimdars’ fake news list]

Οι Πέντε Έννοιες και Ερωτήσεις για την Ορθότητα των Μέσων Ενημέρωσης

http://gdurl.com/RMlV

Σχετικά άρθρα

Short URL

Επιμέλεια και κατασκευή ''Η γη των πιγκουίνων''

http://creativecommons.org/images/deed/by.png

Copyleft
Το περιεχόμενο αυτής της ιστοσελίδας διατίθεται με άδεια Creative Commons